Z50L HAIKONG MODEL - stavba
Tak jsem dostal v březnu 2009 další hezký model, po kterém jsem toužil a to polomaketu Z50L od HAIKONGů. ARF stavebnice byla objednána jeden den u HANGAR2 a následující den byla u mne doma - maximální spokojenost s prodejcem. Balík došel v pořádku, výrobce to má velmi pečlivě zabalené proti poškození. Rozhoduji se opět pro elektropohon.
A začala radost ze stavby. V první řadě jsem vyházel všechny originální flexi pantíky ze všech pohyblivých částí kormidel a místo nich použil klasické dvojdílné panty z plastu - ty původní ve mně nebudily důvěru.
Po zalepení pantíků do směrovky a výškovky jsem přilepil výškovku k trupu epoxydem a osadil i pohyblivou část směrovky. Zatím stavba bez větších problémů.
To samé (pantíky) do křídel, křídla k sobě zase epoxydem. Jelikož jsem měl serva HS422, jal jsem se je vmontovat do předříznutých děr v křídle. Po lehkém ořezání montážních balzových trámečků a malém zvětšení otvoru, respektive oříznutí spodního dorazu víčka z překližky křídla serva opět napasována bez problémů.
Následující den montáž táhel a dvou serv - opět HS422 pro výškovku a směrovku, zatím spokojenost. Hrubé sestavení modelu v pokoji, zatím bez motoru a baterek a vyšel z toho krasavec jedna radost. Takže koupit motor a regulátor, baterky ať se může pokračovat.
Motor jsem zvolil z řady RAY ten nejsilnější - letadlo by mělo vážit podle výrobce přibližně 2400g, C3548/06, regulátor taky 60A čína, a nakoupil jsem na dvě sady 10 článků A123 2300mAh. V té době ještě maximální spokojenost se stavbou modelu, brzy však mělo přijít kruté vystřízlivění.
Montáž motoru musela být provedena na čtyři sloupky z duralu, jinak by motor byl utopen v krytu, zatím OK. Osadil jsem regulátor kryt motoru a křídla a jal se dát jednu sadu (5s1p) A123 do trupu, abych vyzkoušel polohu těžiště a v tu chvíli to přišlo. Těžiště totálně mimo a to vzadu.
Znova kontrola plánku výrobce - 118mm od náběžné hrany křídla. Chvíli jsem nechápavě kroutil hlavou a pak vložil do trupu i druhý pak A123 - trošku lepší, ale stále totálně mimo.
Dobrá, motor ven, distanční sloupky, tedy spíš válce pod motor jsem vytočil z bronzu a motor namontoval zpátky. Hmotnost válců 210g. Nepomohlo to, výsledek se nedostavil a proto další zátěž - 4xNIMH 2300mAh hned za motor do překližkové kostky, alespoň budu mít palubní baterky extra a nebudu se muset bát náhlé ztráty napětí z A123. Zase málo. TO SNAD NENÍ MOŽNÉ !! Takže jsem vyndal oba LIFE paky 5S1P z trupu a položil je rovnou na haubnu nad motor a ejhle, model je v těžišti, tedy spíše těžiště už je někde okolo 110mm. Znovu haubnu dolů, vyměnit bronz zpět za dural a vše smontovat zpět. Těžiště lehce za 120mm. Začíná se dařit.
Po zvážení modelu (3100g !!!) a opětovné kalkulaci výkonu motoru, který bude nejspíš nutno vyměnit i s regulátorem s nechutí přerušuji stavbu zhruba na dva měsíce.
Slovy stratega - asi to byla rána do vlastních řad.
Prý to budé létat jako oštěp - slova kolegy, zkušeného modeláře
Minulý týden mi to nedalo a začal jsem to vše předělávat. Znovu jsem rozhodil již kompletně hotové paky 5S1P A123 na jednotlivé články. Sundal přední laminátový kryt motoru a začal přemýšlet, jak to tam vše nacpat. Přeci nebudu vozit 5S1P A123 + půl kila olova !! Články spojeny paralelně do dvojic(1S2P).
Na překližkovou kostku motoru jsem přišrouboval další překližkové destičky na oba boky a dospod. Vlevo a vpravo se vejde po dvou článcích, na spodek čtyři a za ně ještě další dva. Akumulátory jsem pospojoval přes zlacené konektory do serie, přilepil suché zipy a nacvakl je na destičky. Přes to celé mi moje žena sešila takovou "kšandu", kde jsou na obou koncích suché zipy a uprostřed guma do kalhot. Baterie ukotveny, regulátor s motorem namontován, vše zakryto. Baterky tedy budou v modelu na pevno, co se dá dělat.
Další den už byla montáž přijímače FUTABA R617FS, propojení elektroniky a seřízení všech serv. Zkouška motoru - vše OK. Tak to jdu vyzkoušet ven na zahradu jako autíčko.... jezdí to po zemi hezky. Následující den už jsem pouze "učesal" elektroniku, nabil pohonné a palubní baterie a čekám na vhodné počasí pro zálet.
Finální osazení modelu - letová hmotnost 3100g
motor RAY C3548/06
vrtule 12*8
regl 60A čína
aku paluba 4x2300 SANYO NiMh
aku motor 5S2P A123 2300mAh
serva 4x HS422
přijímač R617FS
Fotografie ze stavby pro případné okopírování sestavy jsou v galerii.
...... Případné další úpravy a vylepšení modelu už budu psát pouze do kapitoly zálet a létání.
Náhledy fotografií ze složky Z50L