Jdi na obsah Jdi na menu
 


Z50L HAIKONG MODEL - létání

15. 7. 2009

14.7.2009

Tak se dnes sešlo několik důležitých podmínek pro zálet a to : počasí, volný čas a odvaha.

Naložil jsem část hangáru do auta (Z50L,ZOOM3D,kamarádův P51 a GLIDER) a vydal se ještě se dvěma kolegy na naše klubové letiště Koprník. V Mladé Boleslavi bezvětří, zataženo, dusno. Po příjezdu na letiště lehké rozladění. Vítr foukal tak, že i ptáci chodili pěšky. No nic počkáme. Tak jsme čekali asi hodinu, Z50L celou dobu připraven k letu a vítr stále ne a ne zeslábnout.

Kolega natočil v dvouplochu OSmaxe, start, několik okruhů, něco akrobacie a se slovy, že to moc nejde zpět na přistání. Po další půlhodině fouká již trochu méně, ale stejně dost na zalétání modelu a tak jsem se rozhodl si alespoň zajezdit po dráze. Zapínám soupravu, palubu, Z50L je připraven k pojíždění. Lehké dotrimování modelu (??) - v tom větru to skoro nejde. Pak takový pomalejší rozjezd proti větru a už to zvedá "zadek", paráda, půjde to. Otočka po větru na další pojíždění, otočka proti a ostřejší rozjezd - krása, samo se to nádherně odlepuje od dráhy. Ihned stahuji plyn a sedám z výšky asi deseti centimetrů, model nikam neuhýbá. Dojezd až na konec dráhy, znovu otočka a rolování pro delší rozjezd. Nenůžu si pomoci,

 

přidávám naplno plyn a po pár metrech jsem ve vzduchu (proti tomu vychru).

Za mnou se ozvalo " a je tam, kola už se netočí, smrt rozdala karty". Nízký přímý let proti větru asi půl metru nad drahou, ubírám plyn a jdu raději dolů. Přistání docela ušlo, ale pro silný vítr raději zajíždím k autu a parkuju model. Toto opravdu není  vhodné počasí.

Pro dnešek to raději balíme a jedeme domů, protože k tomu větru jsem si navíc ještě rozšlápl brýle proti slunci a tak i zbytek letadel byl dnes pouze na výletě. Snad v pátek ........

 

27.7.2009 - tak už mám za sebou první ostrý let. Padesátka jde nahoru moc pěkně. Musel jsem však trošku na trimu potlačit výškovku. Start je úžasný, to se musí vidět. Protože se mi poněkud klepala kolena (tedy v podstatě celý člověk), udělal jsem jen několik koleček a začal trénovat přistání. Je to docela svižné při přistávacím manévru, ovšem absolutně bez problémů. Padesátka nikam nepadá. Model je krásně řiditelný, výchylky nastaveny na 60 procent a bohatě mi to zatím stačí pro rekreační polétání. Tak snad zase příští týden .....

 

10.10.2009 - po přečtení několika rad ohledně nedostatků modelu je rozhodnuto na kompletní přestavbu elektroniky, tedy kromě pohonných akumulátorů. Nové osazení bude AXI 4120/14, regulátor JETI 70 ADVANCE 70 PRO SB (SB proto, že nevím, jestli tam nechám palubní baterie pro přijímač) nová lehčí serva HS225MG pro křidélka a dělenou výškovku a jedno HS225BB na směrovku - prodejce už verzi MG neměl.

Výměna motoru a regulátoru je otázkou chvilky. Nejvíc práce dalo vyjmout výškovku a rozdělit ji na dvě půlky. Ještě že jsem dal do výškovky klasické rozebíratelné panty. Dodělal jsem druhé táhlo výškovky s bowdenem a namontoval do redukčních rámečků z 3mm překližky serva.

 Jedno ze serv jsem ještě musel rozebrat a prohodit vodiče na motoru mezi sebou a prohodit taktéž krajní vodiče na zpětnovazebním potenciometru pro snímání polohy serva. Pokud bych toto neudělal, musel by se použít nějaký čip naprogramovaný jako servoreverz. Ne, že bych to s nějakým PICem nezvládl, ale dělat další "mezixicht" se mi opravdu nechtělo. Toto řešení je rychlé a elegantní. Serva jsem zapojil na obyčejný Y kabel a je hotovo. Žádné další případné zpoždění při synchronizaci serv výškovky, nedej bože, kdyby SW v procesoru zabloudil třeba i jen na kratičkou chvilku. Poslední montuji servo směrovky. Ještě jsem vytáhl z kostky za motorem palubní 4S SANYO 2700 a nahradil je 4S ENELOPy 2000 mAh, které jsem již připáskoval na horní příčku trupu, kde se v originálu měly dávat Li-Poly. Vše je snad dobře vidět na fotkách. Napájení od regulátoru, respektive střední vodič z konektoru jsem "vypíchl" a zaizoloval. Vypínač spínaného BEC u regulátoru mám trvale vypnutý, palubu napájím ze 4S ENELOP.

Dále jsou nová serva v křidélkách - HS225MG. Tak to byly doufám definitivní HW úpravy v modelu a jdu měřit výkon motoru. Vrtuli jsem vypočítal opět v SW Drive Calculator a vyšlo mi APC 14/7 " E, tak uvidíme.

 Zapojuji W-metr a dávám plný plyn. Než jsem stačil odečíst výkon a proud, tak mi ze zdi uletěl kalendář a dva obrázky, HI.  Na druhý pokus už jsem to stihl. Proud je 52A a výkon 772W. Podle mne docela slušné. Ještě někde musím sehnat alespoň digitální tahoměr - pro klid mé duše a změřit to taky. Končím s úpravami a jsem připraven na letovou zkoušku.

 

30.10.2009 Odpoledne pádím na letiště. Naloženy EINDECKER, P-51 a samozřejmě Z50L.

Rozlétání s Fokkerem, pak test nového osazení P-51 a konečně zase dostávám odvahu a pojíždím na celkově druhý start se Zlínem. Star s AXíkem je tedy velmi značný rozdíl, proti tomu RAY .........   konečně je z toho letadlo, které by si mohlo poradit výkonově i s nějakou tou krizovkou, pokud by přišla (nepřišla - UF!). S původním motorem jsem měl velmi velký strach.

Když jsem přidal, trochu se model zrychlil, ale nic přesvědčivého. Teď přidám a je to jako bych to zezadu nakopl. Tak zkouším i nějakou tu akrobacii. Výchylky na křidélkách musím poněkud zmenšit. Model je pro druhý start značně "ostrý". Směrovka a výškovka (podle doporučení z rcmanie) v pohodě.

Po deseti minutách jdu na přiblížení a přistání. Zase bez problémů. A to si dovoluji již jít poněkud pomaleji. Padesátka nikam neuhýbá, nepadá a tak jsem po chvilce ladně na zemi. Éro je celé a já spokojen. Z baterek podle nabíječky vylétáno 2100 mAh.

Nárůst hmotnosti o více, jak 190g díky všem předělávkám jsem se snažil vykompenzovat lehčími servy a enelopy a povedlo se - sice je to těžší proti  původnímu osazení, ale až tolik to znát není.

Začíná se stmívat a tak už zkouším jenom ZOOMa, už na to moc není vidět, balím.

 

Definitivní , alespoň doufám, osazení tedy je :

AXI4120/14

vrtule APC14/7" E

regl. JETI ADVANCE 70 PRO SB

pohonné aku 5S2P A123 2300mAh

4xHS225MG V,K a HS225BB S

palubní aku 4S ENELOP 2000mAh

R617FS a LED indikace stavu palubních aku.

 

No a nakonec asi nejzajímavější údal - letová hmotnost 3297g 

 

 7.6.2010 Tak už máme za sebou několik desítek společných letů a nutno dodat bez sebemenší havárie - zatím. Krizovky samozřejmě byly. Utržené proudnice při blbnutí a sesype se to jako pytel ......, zatím však vždy v dostatečné výšce pro bezpečné vybrání. To poslední vybrání bylo ale tak tři metry nad zemí - už jsem to viděl v nůši.

 

Poslední úpravou byla výměna vrtule APC za třílist MASTER AIRSCREW 13/8 ". Naměřený příkon motoru je ve špičce 948W !! Celkový letový projev je podle mého skromného posouzení lepší a navíc zvuk třílisté vrtule je něco úžasného.

Do fotogalerie jsem dopnil fotky výchylek kormidel. Malé/velké - přepínám současně jedním přepínačem na T7C. Malé jsou na normální maketové létání, velké na blbnutí - je to však dost ostré   a dovolil bych si tvrdit, že pro maketu nepřirozené.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Z50L

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář