Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stavba P-51

31. 8. 2009

Tak uvolněné místo po CAPu 232 nezůstalo dlouho prázdné. Jako další éro na zdokonalení pilotáže jsem pořídil o trochu větší model P-51 MUSTANG EP, zase tedy elektru. Tak uvidím, jestli se můj záměr nemine účinkem, nicméně pokud ano, tak doufám, že mi zbude alespoň výbava z letadla na něco jiného (třeba LASER 200).

 

Takže po otevření krabice opět provedu kontrolu kompletnosti - nic nechybí, můžu začít stavět. A protože mne značně "vyškolila" předchozí stavba Z50L, co se týče osazení a letové hmotnosti modelu, tak to teď udělám hned od začátku úplě jinak :

 

 motor AXI2826/10, vrtule zatím 11x7", regulátor JETI 70 OPTO plus,  aku Li-Pol HYPERION 4s 4200 mAh G3 VX - viz níže - poloha těžiště, serva 4 x HS-82 MG a na palubu zase 4s NiMh SANYO 2700 mAh, monitor palubních baterií a R617FS aby to bylo čím řídit.

 

 Tak a můžu začít stavět. Začínám opět od křídel. Půlky křídel již mají nainstalované panty s křidélky. Po vybalení z ochranného sáčku PVC jsem trochu nemile překvapen "hrbatostí" potahu, především křidélek ?!?. Je to samý varhánek a nejde to zažehlit - asi je to samolepící folie. No nic. Na to, že to budu používat jako tréninkový model mne to nechává celkem v klidu.

Jelikož v křídlech jsou montážní otvory pro klasická serva, musím udělat redukční rámečky z kvalitní modelářské překližky 3mm na HS-82, které musí stačit (doufám). Rámečky se servy přišroubuji na čtyři vruty k původní destičce pro serva. Montáž serv a pák je za chvilku hotová. Ke slepení křídel používám dvanáctiminutový epoxy. Další překvapení je na světě - do jednoho z křídel nejde zasunout hliníková spojovací trubka dál, jak pět centimetrů. Velkým kulatým pilníkem to během několika minut napravuji a mohu začít lepit, nejprve tedy trubku do jednoho křídla a po zatuhnutí lepidla křídla lepím k sobě. Ještě před jejich slepením k sobě jsem ořezal přesahy potahové folie ze styčných ploch mezi křídly. Teď už to pasuje krásně - jsem spokojen a jdu na trup.

 

Začínám ořezáním potahu v místech lepení výškovky, směrovky a trupu. Opět vše lepím dvanáctiminutovým epoxydem. Sedí to krásně v osách bez sebemenších úprav. Ještě týž večer stihnu přidělat záďové kolo a raději to vše nechávám důkladně zatvrdnout.

 Další den vyřezávám skalpelem obdélníkové okno za figurkou pilota pro monitor palubních baterií. Monitor vlastní výroby (schéma jsem našel na netu) lepím raději alkaprénem za poudro IO ke spodní straně kabiny abych to případně dostal nepoškozené ven.

Pro serva je zase nutné vyrobit redukční ráneček - otázka pár minut a jsou nainstalovány v trupu a jdu na táhla. Po proříznutí folie na ocasu letadla, kde jsou vodící bužírky je nutné ještě kulatým pilníkem protáhnout vnitřek. Je to plné tmelu. Protahuji táhla s koncovkami k servům a jdu montovat páky na kormidla. Teď jsem to zase poněkud pokazil já. Páky jsem nedal přímo do osy pohybu a proto musím přihnout táhla hned u vidliček. Aretuji vidličky smršťovací bužírkou a jdu to připojit k servům.  Nějak mne nechytlo to zahýbání drátů táhel a tak všude na páky serv dávám univerzální koncovky na imbus. Investice necelých 50 Kč pořizovací ceny koncovek mi stojí za ten komfort při seřizování táhel.

Další prací je montáž motoru, respektive slepení kostky na motor. Zase to nejde zasunout do trupu a to ani na sucho jako jednotlivé díly. Že by tupý LASER ?? Beru hranatý "laserový" pilník, trochu více času a už to krásně suvně pasuje, můžu lepit.

Další den svrtávám otvory pro motor a montuji jej. Přidávám regulátor, vypínač přijímače a nabíjecí konektor na bok trupu. Ještě musím umístit někam na předek přijímačové aku.

Ty dávám na suchý zip na horní stranu překližkové kostky motoru hned ke kraji příčky trupu. Více dopředu už se nevejdou pod laminátový kryt motoru. Ještě je nutné proříznout vespod kryt motoru pro snadnější přístup k Li-Polům a šroubuji kryt k trupu - to k sobě pasuje moc hezky. Vrtulový kužel bude později.

Přišroubuji křídla k trupu a lepím pattexem spodní ozdobný kryt chladiče a purexem plastový náběh křídel od přední části trupu. To pasuje taky krásně. Následující den už jen osazuji vrtulový kužel s vrtulí a můžu začít zkoumat těžiště. Pohonné Li-Poly jsem raději zatím nekoupil. Uvidím, jak moc váhy si budu moci dovolit dát do "čumáku".

Takže předepsaný menší motor AXI2826, adekvátní zátěž 300g místo Li-Pol a těžiště je docela vzadu. Přidávám dalších 150g na místo, kde budou pohonné baterky a jsem v předepsaném těžišti - HURÁ.

Nicméně si opět neodpustím poznámku. V návodu je i možnost motoru AXI4120. Pravda, je poněkud těžší, ale mají tam zase 3s 3200 Li-Pol - viz fotka v návodu. Pokud toto vše vezmu v úvahu, odmyslím přijímačové NiMhy, tak by mi vycházelo, že bych opět musel vozit docela dost olova a to mne nebaví. Raději volím aktivní zátěž. Potřebných 450g má právě, krom dalších velmi příznivých hodnot  HYPERION 4s 4200 mAh G3 VX a tak už je objednána.

 

 Další večer mi zabere vystřihování a lepení samolepek - už to vypadá moc hezky. Je hotovo, seřizuji serva, aretuji šroubky vteřiňákem. Teď už musím jen počkat, až mi přijdou Li-Poly.

A abych nezapoměl, letová Hmotnost mi vyšla těsně pod 2300g, v návodu je 2200 až 2600g, jsem spokojen.

Závěrem : i když je celkový dojem trochu horší (hlavně je to vidět  na potahu a to z blízka docela dost), než u Z50L od HAIKONGu, jsem přesto velmi spokojen. Hmotnost sedí ve spodní doporučené půlce hranice a při pohledu z pěti metrů na model už nejsou skoro vidět ani ty varhánky. Uvidím, jak to bude akční na obloze a to doufám hned, jak mi přijdou baterky.

 4.8.2009  Baterky jsou doma. 1.9 jsem je objednával v JINO Hradec Králové, druhého mi přišla zpráva, že čekají na doplnění zásob, včera balík odeslali s 3 % slevou a teď už je nabíjím. Velký dík prodejci, takovéto služby se mi moc líbí.

Tak jsem na ně ihned naletoval silové konektory, hmotnost je 461g a šup do MUSTANGU.

Těžiště sedí úplně přesně na 95 milimetrech podle návodu. Jen baterky pasují do výřezu na délku úplně přesně a dost těsně, tak ten výřez v laminátové špičce budu muset možná trošku zvětšit, případně ohřát horkovzduškou laminát a trochu naformovat, uvidím....

Už se těším na víkend. Pokud bude hezky, půjdu P-51 prohnat, tedy nejen tu.

 

 

...... Případné další úpravy a vylepšení modelu už budu psát pouze do kapitoly zálet a létání.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky P-51 MUSTANG EP

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář