Stroje na kombat - nejen moje.
Tak jsem se nechal kamarádem doslova ukecat a pořídil si stroj na kombatění. Je to od freeairu BF-109, ale do dnešního dne (16.8.2010) bohužel ještě není letuschopný a tak kombatím se svým starým ZOOMem.
Nikdy bych neřekl, že je to taková psina. Už jsem byl i dvakrát "sestřelen" stuha nestuha.
Toliko úvodem a teď už trošku k letadlům. Kamarád Honza si pořídil od té samé firmy P-51 a už s tím létá a tak si myslím, že již můžeme společně zhodnotit kvalitu stavebnic a letové schopnosti alespoň prozatím u P-51.
Model se dodává v tvrdé papírové krabici včetně kompletní bižuterie. Stačí tedy pořídit pouze lepidlo a elektroniku. Vzhledem k tomu, že modely jsou určeny pro soubojové létání, kde nějaký ten šrám rozhodně nedá na sebe dlouho čekat jsou stavebnice velmi pěkně a precizně provedeny. Já osobně bych se s tím asi tolik nemazal. Mám to na blbnutí, závodit a honit body s tím rozhodně nebudu. Nicméně, pokud s tím někdo půjde do soutěže, rozhodně se za tyto modely nemusí stydět nejen při statickém hodnocení, ale ani za letu. Stavba je velmi jednoduchá, jen jsme použili místo Al. výstuh tenké uhlíkové pásky : dva do trupu a dva do křídel. A ze zbytků - odřezků jsme ještě vystužili výškovky.
Elektronika : 2x HTX900, regulátor TURNIGY 25A, motor TURNIGY TR28-30B 14A 1050Kv a baterie jak jinak, než zase TURNIGY 3S 1300mAh. Na servo křidélek jsme instalovali ještě plastový kryt - viz foto - proti poškození při přistání. Vrtule sklopka 8x4,5 ". Stuha 12m krepový papír.
Upřímně řečeno, takové krásné éro - bude ho škoda.
A létání : jak jsem již psal, můj BF-109 ještě není kompletní, ale Honza létá co to dá, bez stuhy, se stuhou, ostře, pomalu a letadlo krásně drží stopu. Jediná nepatrná výhrada, kterou má je to, že letadlo nemá řízenu směrovku, což ovšem není zase na druhou stranu problém dodělat, nicméně je to spíše o zvyku v řízení modelů. Mě například řízená směrovka téměř nechybí - nějak jsem si nezvylk kromě akrobacie za směrovku brát. A pokud bude zase nějaký ten KILL, škoda dalšího serva.
A ještě trošku pro pobavení, Honza si už opancéřoval slabým Al. plechem přijímač i baterky (přesto, že mne již dvakrát sundal z oblohy, tak se mne přeci jen alespoň trošku bojí, CHI). Mne opancéřování taky čeká. Přeci jen DUPLEX R4 není za korunu a bylo by jej škoda. Minulý týden mi byly v tvrdé bitvě zkráceny kabely od regulátoru a useknuta kabina, tak raději ať to odnese vrtule za pár korun.
Po několika tvrdých střetech (KILL) něco málo doporučení ke stavbě. Chtěl jsem mít pevné éro, které se při manévrech nebude kroutit a místo Al. drátů jsem všude vlepil uhlíkové pásky 3x0.8 mm. Letadlo je perfektně pevné, ale při každém střetu s protivníkem někde praskne uhlík a oprava je složitější. Kamarád vlepil do kombatu původní Al. dráty, které se při střetech pouze ohnou a oprava je podstatně snažší a hlavně finančně nenáročná, takže pro létání třeba i uhlík, ale pro souboje rozhodně původní dráty. Jinak jsme nepozorovali rozdíl v chování letadel vyztužených hliníkem, nebo uhlíkem.
Náhledy fotografií ze složky kombaty