První model po 25 letech - EASY FLY
Rok 2008
Tak jsem si pořídil první model po delší době - elektru z EPP EASY FLY.
Je to komplet se servy, s baterkou a nabíječkou. Chybí pouze rádio. Stačí přilepit výškovku a směrovku a může se jít trénovat. Jak jednoduché, ale jak záludné.
Beru to s sebou v pátek na chalupu. V soboru po obědě je nádherně. Svítí sluníčko, je bezvětří - ideální pro zálet. Jdeme ještě s několika kamarády na kraj pole kde je flek v obilí.
Sestavím větroně, kontroluji ovládání a jdeme na to. Větroň je odhozen s plným motorem z ruky v přímém horizontálním letu. Po pár metrech se stáčí ke straně, tak dávám kontra a začíná se to rovnat. Jenže rovnání nekončí a éro se kloní rychle na druhou stranu a šup do obilí. Chvíli koukám, co se děje a pak si to jdu vyzvednout. Škody žádné. Tak znovu kontroluji výchylky křidélek, směrovky ..... vše v pořádku.
Jdu na druhý start. Zase krásný rovný odhoz. Tentokrát natahuji trochu víc výškovku a model se krásně začíná zvedat. Po chvilce se situace opakuje jako přes kopírák z prvního letu.
Tak "míchám" kniplem křidýlek pravou a levou střídavě a elektra ne a ne se usadit ve vodorovném letu. Připadá mi to jako ta známá "na kočku a myš". Po chvíli zase po křídle do pole, ale tentokrát už to byla docela rána. Je vylomená přepážka motoru z trupu a dokonce se krásně oddělily i jednotlivé vrstvy "překližky" od sebe, to teda koukám ! Ještě je jehce ohnutá hliníková spojka křídel, jinak žádné další škody. Můžeme jít do hospůdky na pivko, pro dnešek jsme skončili.
Ještě po příchodu na chaloupku mi to nedalo, udělal jsem přepážku z dvojitého kuprextitu a v neděli jí zalepil zpět do trupu. Dokonce mi nechybí ani kousek EPP a tak předek ani nevypadá na to, že je po havárii. Tak jsem zase zapnul rádio a znovu kontroluji výchylky.... a už jsem to asi našel. Jedno křidýlko a směrovka mají v tom kloubovém převodu neuvěřitelnou vůli. S tím tady nic neudělám.
Asi za týden si kamarád koupil od multiplexu GLIDER ELECTRIC, tak jsme jej začali dávat dohromady. Stavba v pohodě, po dvou večerech to je v kupě. Připojujeme rádio a baterky a jdeme seřídit serva a vyzkoušet motor - zatím ještě stejnosměrný. Moc se mi to líbí a hlavně to provedení serv rovnou pod křidélky. Vůle minimální, je to připravené k letu.
Následující den jsem se rozhodl vytrhat ze svého houboletu všechny ty kloubáky, lanovody a serva. Udělal jsem to samé provedení, jako u glajdru - a je to bez vůlí.
Následující víkend jdeme na louku trénovat. Zapínám soupravu, kontroluji výchylky, zapínám motor a elektru odhazuji jemně z ruky. NEUVĚŘITELNÉ, jako mávnutím kouzelného proutku model letí rovně. Dělám mírnou zatáčku a dorovnávám, větroň letí bez dalších zásahů sám a rovně. Po chvilce ještě provedu lehké dotrimování. Ovladatelnost velmi dobrá, tak si ještě trošku zalítám - a dokonce to chytilo i termiku. No na to, že to je houbolet je to slušné, tedy po těch všech předělávkách. Jdu dolů a Tonda bere glajdra, ať mu jej hodím. Po odhozu glajdr letí parádně, žádné takové efekty, jako jsem měl já. Několik minut ve vzduchu a taky jde na přistání - bez problémů. Nakonec jsme byli na louce až skoro do tmy. K večeru se lehce zvedl vítr. Měním originální LiPoly za 3S2P LiIon z notebooku. Je to trošku těžší na hlavu, ale v normě.
Pouštím elektru ze svahu dolů - krásně to vystoupalo nahoru, pane, to je polétáníčko. Za půl hodiny ta to není už skoro vidět a tak balíme a jdeme domů.
Můj osobní názor na závěr :
Kdybych si měl znovu kupovat nějakou elektru EPP větroně, rozhodně bych zvolil po všech těch mých patáliích MULTIPLEX.
S Tondou jsme později ještě do glajdra dali stříďák - to je brus !!
3.7.2010 Tak jsem téměř po roce sundal éro od stropu a jal se jej trochu provětrat. Na letišti kamarád chtěl naučit létat synka a tak jsme společnýma silama větroně ustrojili a začala výuka. Já to hodil do vzduchu, kamarád odřídil nahoru a předal kniply svému synkovi. První let byl tak 90/10 táta/syn v procentech řízení modelu, ale čtvrtý (!!!!) už si synek řídil sám, Radek seděl s námi u boudy v družné debatě a já nevycházel z údivu nad šikovností jeho klučiny. Jedinné, co občas zaznělo od táty směrem k začínajícímu pilotovi bylo "jdi vejš".
Za jeden den bez předchozích zkušeností s RC takto létat, klobouk dolů !
No a protože se mi to moc líbilo a letadlo již nevyužívám, daroval jsem jej klukům komplet i s baterkama, pro které bych stejně jinak neměl využití. Tak doufám, že za dva, tři měsíce, jestli jim to takto krásně půjde dál, uvidím s větroněm i nějakou tu základní akrobacii.
Jedinné, čeho lituji je to, že jsme s sebou nikdo neměli foťák. Byly by to moc krásné záběry, škoda, snad příště.
Náhledy fotografií ze složky EASY FLY